.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رشد 11 درصدی نرخ سالمندی در گیلان

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه 11 درصد جمعیت گیلان سالمند هستند، گفت: میانگین نرخ جمعیت سالمندی در گیلان بیشتر از کشور است.
به گزارش فارس، کیانوش کوچکی‌نژاد در جلسه بهزیستی استان میزان سالمندی در گیلان را بیشتر از حد نرمال کشور دانست و اظهار داشت: باید در برنامه‌ریزی‌های استان از این موقعیت استفاده و آن را تبدیل به فرصت کرد و از تجارب سالمندی بهره‌ لازم را برد.
وی با بیان اینکه حدود 10 درصد جمعیت ایران سالمند هستند، افزود: در گیلان جمعیت سالمند بیش از حد میانگین کشوری است و حدود 11 درصد جمعیت استان را سالمند تشکیل می‌دهد.
مدیر کل بهزیستی گیلان با اشاره به ارائه خدمات به سالمندان تصریح کرد: سالمندان از نظر جسمی و روانی در مرحله‌ای از سن قرار می‌گیرند که نیاز به خدمات مختلف توانبخشی دارند و این توانبخشی با توجه به شرایط جسمی و روانی آنها متفاوت است.
وی با تصریح بر اینکه اغلب سالمندان با توجه به وضعیت جسمانی خدمات توابخشی بیشتری دریافت می‌کنند، اذعان داشت: هدف از ارائه این خدمات توانمند نگه‌داشتن سالمندان است به صورتی که بتوانند زندگی سالم و مستقلی داشته باشند.
کوچکی‌نژاد از فعالیت 22 مرکز ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان در گیلان خبر داد و افزود: از این تعداد، 11 مرکز توانبخشی شبانه‌روزی، چهار مرکز توانبخشی سالمندان و هفت مرکز ویزیت در منزل است.
وی ظرفیت پذیرش این مراکز را یک‌هزار و 620 نفر عنوان کرد و تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک‌هزار و 392 نفر در این مراکز پذیرش می‌شوند.
مدیر کل بهزیستی گیلان با بیان اینکه بهزیستی تمام تلاش خود را برای توانمندی سالمندان و نگهداری آنها در درون خانواده به‌کار می‌گیرد، ابراز داشت: برای سالمندان از طرف بهزیستی گیلان برنامه‌های مفرح و با نشاط، گردش‌های زیارتی و سیاحتی تدارک دیده شده که برای توانبخشی روحی و روانی آنها مفید است.
وی در ادامه با ابراز نارضایتی از وضعیت مناسب‌سازی برخی از مراکز آموزشی عنوان داشت: هنوز تعدادی از مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وضعیت فیزیکی محیط خود را برای حضور معلولان آماده کرده‌اند زیرا معلولان با ادامه تحصیل و قبولی در دانشگاه‌ها توانایی‌های علمی و فکری خود را اثبات کرده‌اند ولی دسترسی آسان به امکانات تحصیلی برای آنها فراهم نشده است.
مدیر کل بهزیستی گیلان وجود آسانسور در فضاهای آموزشی، استفاده آسان از سلف سرویس، بهره‌مندی آسان از کتابخانه و... را برای معلولان نیاز ضروری و مورد توجه سازمان‌ها، نهادهای آموزشی برای مناسب‌سازی دانست.
وی با بیان اینکه تنها معلولان به مناسب سازی نیاز ندارند، خاطرنشان کرد: افراد سالمند نیز نیازمند مناسب‌سازی هستند که باید این موضوع در استان جدی گرفته شود.
کوچکی‌نژاد یکی از اصلی‌ترین موضوعات درباره معلولان را بحث مناسب‌سازی عنوان کرد و گفت: تلاش زیادی در این راستا صورت گرفته که مبلمان شهری و اداره‌ها و سازمان‌های دولتی برای معلولان قابل دسترسی باشد.
این مسئول وضعیت مناسب‌سازی در استان را راضی کننده ندانست و افزود: تنها 32 درصد از مراکز عمومی و دولتی استان مناسب‌سازی شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به فرهنگ بالای گیلان باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا فضاهای عمومی و اداره‌ها برای معلولان و سالمندان مناسب‌سازی شود.
کوچکی‌نژاد از تشکیل کمیته مناسب‌سازی استان به ریاست معاون عمران استاندار گیلان خبر داد و یادآور شد: این کمیته متشکل از سازمان‌ها و اداره‌های مرتبط است که تلاش می‌کند بحث مناسب‌سازی ارتقا یابد و به همین منظور خیابان پرستار رشت به صورت نمادین برای تمام گروه‌های معلول مناسب‌سازی می‌شود.
وی مناسب‌سازی را یکی از مقوله‌های اصلی و مهم خواند و یادآور شد: مناسب‌سازی رعایت حقوق شهروندان معلول و دسترسی آنها به مراکز است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.118 seconds.